داشتن یک ایده تجاری منحصر به فرد ، استقلال مالی و سرمایه گذاری روی خودتان معمولا دلایلی هستند که شما را به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار می اندازد.

اما باید بدانید که هر کسب و کار کوچک شرایط موفقیت را ندارد.در حقیقت اکثر کسب و کار های نوپا به شکست میرند. بنابراین ممکن است شما تصمیم بگیرید که یک چالش جدی را انجام دهید ، کار روزانه خود را رها کنید و صاحب شغلی جدید در شرکت خودتان شوید. بنابراین اطمینان از اینکه تمام مراحل لازم را هنگام شروع کار خود دنبال می کنید می تواند پایه و اساس موفقیت را رقم بزند.

در اینجا 10 مرحله برای شروع موفقیت آمیز در یک کسب و کار آورده شده است. یک قدم به طور هم زمان بردارید ، و در مسیر مالکیت موفق در کسب و کار کوچک خواهید بود.

راه اندازی کسب و کار

کسب و کار

مرحله ۱: تحقیقات خود را انجام دهید

به احتمال زیاد شما قبلاً یک ایده تجاری را مشخص کرده اید ، بنابراین اکنون زمان آن رسیده که آن را با کمی واقعیت تعادل برقرار کنید. آیا ایده شما توانایی موفقیت دارد؟ قبل از هرگونه پیشرفت ، باید ایده تجاری خود را از طریق یک فرآیند اعتبار سنجی اجرا کنید.

برای اینکه یک تجارت کوچک موفق باشد ، باید یک مشکل را حل کند ، یک نیاز را برآورده کند یا چیزی را که بازار می خواهد ارائه دهد.

چندین روش برای شناسایی این نیاز وجود دارد از جمله تحقیق ، گروه های متمرکز و حتی آزمایش و خطا. در هنگام کاوش در بازار ، برخی از سؤالاتی که باید به آنها پاسخ دهید عبارتند از:

آیا به محصولات / خدمات پیش بینی شده شما نیاز دارید؟
چه کسی به آن احتیاج دارد؟
آیا شرکتهای دیگری هم اکنون محصولات / خدمات مشابهی ارائه می دهند؟
تجارت شما چگونه در بازار جای می گیرد؟
فراموش نکنید که قبل از شروع برنامه ، از خودتان سؤالاتی راجع به شروع کسب‌وکار بپرسید.

و همچنین اگر به دنبال پیدا کردن ایده کسب و کار خود هستید حتما مقاله ۱۰ ایده برای شروع یک استارتاپ پولساز را بخوانید.

مرحله ۲: برنامه ریزی کنید

شما به یک برنامه نیاز دارید تا ایده تجاری خود را به واقعیت تبدیل کنید. برنامه کسب و کار(Business Plan) برنامه ای است که کسب و کار شما را از مرحله شروع تا ایجاد و در نهایت رشد تجارت راهنمایی می کند و برای همه مشاغل جدید یک امر ضروری است.

خبر خوب این است که انواع مختلفی از برنامه های تجاری برای انواع مختلف مشاغل وجود دارد.

اگر می خواهید از یک سرمایه گذار یا یک موسسه مالی حمایت مالی دریافت کنید ، یک برنامه تجاری سنتی ضروری است. این نوع برنامه کسب و کار به طور کلی طولانی و کامل است و دارای بخشهای مشترکی است که سرمایه گذاران و بانکها هنگام اعتبار سنجی ایده شما ،به دنبال آن هستند.

اگر شما به دنبال پشتیبانی مالی نیستید ، یک برنامه کاری یک صفحه ای ساده  در مورد آنچه که شما برای دستیابی به آن و چگونگی برنامه ریزی برای انجام آن انتظار دارید ،می تواند شفاف سازی کند. در حقیقت ، شما حتی می توانید در پشت دستمال سفره ، یک برنامه کاری شغلی ایجاد کرده و آن را با گذشت زمان بهبود دهید. نوعی برنامه در نوشتن همیشه بهتر از هیچ است.

مرحله ۳: امور مالی خود را برنامه ریزی کنید

شروع یک کسب و کار کوچک نیازی به پول زیادی ندارد ، اما مقداری سرمایه گذاری اولیه توانایی پوشش هزینه های جاری  شما قبل از رسیدن به سود را دارد. هزینه های که فکر میکنید یکبار نیاز به پرداختشان را دارید یکجا بنویسید (مجوزها ، تجهیزات ، هزینه های حقوقی ، ثبت برند و شرکت ، تحقیقات بازار، علائم تجاری ، رویدادهای افتتاحیه بزرگ ، رهن ملک و غیره). و همچنین آنچه پیش بینی می کنید برای ۱۲ ماه آینده به آن نیاز دارید (اجاره ، خدمات شهری ، بازاریابی و تبلیغات ، تولید ، لوازم ، هزینه های سفر ، حقوق کارمندان ، حقوق خود و غیره).

این اعداد با هم سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز شماست.

اکنون که تعداد ناخوشایندی در ذهن دارید ، چندین روش برای تأمین بودجه مشاغل کوچک خود وجود دارد ، از جمله:

سرمایه گذاران خطرپذیر. (Venture Capital)

سرمایه گذاران فرشته.( Angel Investor)

وام بانکی.

جمع سپاری.(Crowdsourcing)

همچنین می توانید با استفاده از کمترین سرمایه که میتوانید تهیه کنید یا از دوستان و آشنایان قرض بگیرید و کسب‌وکار خود را راه‌بیندازید.

برای تامین سرمایه از روشهای فوق اولین قدم تهیه برنامه کسب و کار است.بدون آن کسی کسب و کار شما را شفاهی بررسی نخواد کرد.شما باید بتوانید نشان دهید که همه جوانب کار خود را قبل از شروع بررسی کرده اید و روش های درآمدی درستی را به‌دست آورده اید.

مرحله ۴: یک ساختار تجاری را انتخاب کنید

شغلهای مختلف برای به وجود آمدن باید به عنوان یک کسب و کار به ثبت برسند.مدل های ثبتی متفاوتی در ایران وجود دارد.اگر یک کارگاه خیاطی هستید یا یک استارت‌اپ یا یک کسب و کار کوچک تهیه غذایهای سالم هرکدام برای در امان ماندن از مشکلات تامین اجتماعی  و دارایی و بیمه باید چهارچون های خاصی را هنگام با ثبت آن رعایت کنند.برای شروع حتما با وکلا یا شرکت های ثبتی مشاوره داشته باشید.

هرچند شما میتوانید در آینده نیز تغییرات خود را اعمال نمایید.

مرحله ۵: نام تجارت خود را انتخاب و ثبت کنید

نام تجاری شما تقریباً در هر جنبه از کسب و کار شما نقش بازی میکند ،از معرفی خود گرفته تا سربرگهای شرکتتان ،پس بهتر است تاجایی که میتوانید هوشمندانه انتخاب کنید .

توجه داشته باشید قبل از انتخاب هر نامی خوب جستوجو کنید و مطمئن شوید که این نام قبلا استفاده نشده است.یا اگر در فکر راه‌اندازی یک سایت برای کسب‌وکارتان هستید مطمئن شوید که دامنه مورد نظر شما آزاد است و تنها پس از این بررسی ها شروع به ثبت برند خود کنید.

مرحله ۶: دریافت مجوزها

وقتی کار خود را شروع می کنید بخشی از روند کار است.

انواع مجوزها و اجازه‌های کسب و کارهای كوچك وجود دارد كه بسته به نوع شغلی كه شروع به كار می كنید و در كجا قرار دارید ، ممكن است در وضعیت شما تغییراتی اعمال کند. شما باید درمورد فرآیند اخذ مجوزها  مربوط به مشاغل خود تحقیق کنید.

مرحله ۷: سیستم حسابداری خود را انتخاب کنید

کسب و کار های کوچک زمانی که درست راه‌اندازی میشوند ، مؤثرتر عمل میکنند ، مؤثرتر عمل می كنند. یکی از مهمترین سیستم ها برای یک تجارت کوچک ، سیستم حسابداری است.

سیستم حسابداری شما به منظور ایجاد و مدیریت بودجه شما ، تعیین نرخ و قیمت های خود ، انجام کار با دیگران و تشکیل پرونده های مالیاتی ضروری است. می توانید سیستم حسابداری خود را خودتان تنظیم کنید یا یک حسابدار استخدام کنید تا برخی از نگرانیهایتان را از بین ببرد.

مرحله ۸: موقعیت مکانی کسب و کار خود را درست کنید

راه‌اندازی محل کار خود برای عملکرد مشاغل مهم است ، خواه یک دفتر در خانه داشته باشید ، یک فضای اداری مشترک یا خصوصی یا یک مغازه خرده فروشی.

شما باید در مورد مکان ، تجهیزات و راه اندازی کلی آن فکر کنید و مطمئن شوید که محل کسب و کار شما برای نوع شغلی که انجام می دهید مناسب باشد.

مرحله ۹: تیم خود را آماده کنید

اگر شروع به استخدام کارمندان کرده اید ، پس اکنون زمان شروع اجرای کار است. اطمینان حاصل کنید که وقت خود را برای ترسیم موقعیت های مورد نیاز برای پر کردن و مسئولیت های شغلی که بخشی از هر موقعیت هستند ، می گذرانید.

اگر به دنبال استخدام کارمندان نیستید ، و در عوض برون سپاری کار به پیمانکاران را انتخاب کرده‌اید ، حتما با یک وکیل کار کنید تا قرارداد همکاری خود با پیمانکار را تنظیم نماید تا در آینده سرمایه و وقتتان برای بررسی شکایت از بین نرود.

و در آخر اگر شما میخواهید تنها و بدون هیچ کارمندی کارتان را شروع کنید حتما از مشاوره های کسب و کار (منتور) کمک بگیرید یا از افراد و آشنایانی که میدانید تجربه کافی برای راهنمایی شما را دارند کمک بگیرید.

مرحله ۱۰: کسب و کار خود را ارتقا دهید

پس از اتمام کار شما ، باید جذب کاربر و مشتری را شروع کنید. طبق طرح بازاریابی(marketing plan) خود پیش بروید.از طرح های بازاریابی دیگر شرکت ها ایده بگیرید.اشتباهات آنها را تکرار نکنید و در همه زمان فعالیت خود با مشتری های خود در تماس باشید و از بازخوردهایی که میگیرید درس بگیرید.

پس از اتمام این ۱۰ مرجله از راه اندازی کسب و کار ، همه مهمترین اصول را پوشش داده اید. به خاطر داشته باشید که موفقیت یک شبه اتفاق نمی افتد. اما از طرحی که ایجاد کرده اید استفاده کنید تا به طور مداوم روی شغل خود کار کنید و شانس موفقیت خود را افزایش می دهید.