بیش از ۶۰ درصد از استارت‌اپ ها در ۲ سال ابتدایی خود به شکست میرسند.بیش از ۵۰ درصد آنها در طی ۵ سال آینده از دور رقابت به دلایل مختلف کنار میروند.با هم اصلی ترین دلایل این شکست ها را بررسی میکنیم.

۱) نبود نیاز بازار

اصلی ترین دلیل شکست استارت اپها همین مورد است.اینکه راه‌حلی از بازار را حل نمیکنند و مشتری مناسبی ندارند.صحبت با مشتری در ابتدای راه اندازی کسب و کار میتواند تا حد چشمگیری درصد شکست را کاهش دهد.


حتما بخوانید: ۷ مرحله برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی


۲) مشکلات مالی

عامل دوم اتمام منابع مالی استارتاپ است.مدیریت منابع مالی همچون مدیریت مناسب زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.بسیاری از شرکتهایی که مدل کسب و کار درست و بازار مناسبی داشتند به دلیل اتمام بودجه از دور رقابت کنار رفتند.

۳) تیم نامناسب

استارتاپ برای موفقیت به یک تیم نیاز دارد.نه یک گروه.یک تیم با توانایی های مشخص و مفید عامل اصلی موفقیت کسب و کار خواهد بود.و نبود یک تیم همدل و متخصص که دغدغه اصلیشان رشد کسب‌و‌کارشان باشد, استارتاپ را به سمت شکست هدایت خواهد کرد.

۴)کاربرپسند نبودن محصول

مشتری عامل اصلی موفقیت هر کسب‌و‌کار خواهد بود.از ابتدای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار باید با مشتری های آینده خود برای شناخت نیاز ایشان صحبت کرد.اینکه محصولی داشته باشیم که به درد کسی نخورد دلیل دیگر شکست استارتاپها است.

۵) نبود تامین مالی و سرمایه‌گذار

شماری از موسسین استارتاپ‌ها به دلیل شایع اتمام بودجه اشاره داشتند. برخی دیگر نیز به کمبود اشتیاق سرمایه‌گذاران در مرحله بذری .و به طور کلی اشتیاق نداشتن آن‌ها برای سرمایه‌گذاری اشاره کردند.

۶)محصول بدون مدل کسب‌وکار

موسسان شکست‌خورده همگی بر اهمیت مدل کسب‌و‌کار اتفاق نظر دارند. ماندن در بستری خاص یا ناتوانی در یافتن راه‌هایی برای کسب درآمد کافی در هنگام اسکیل کردن، سرمایه‌گذاران را مردد و موسسان را  در  جمع‌آوری سرمایه ناتوان می‌کند.

۷)بازاریابی ضعیف

شناخت بازار هدف , برقراری ارتباط با مشتری و فروش محصول, تخصص کلیدی مورد نیاز هر استارتاپ است.

۸)محصول در زمان نامناسب

اگر محصولتان را خیلی زود وارد بازار کنید، احتمال دارد کاربران آن را به اندازه کافی خوب ندانند.  اگر تاثیر اولیه‌ شما بر آنان منفی باشد احتمالا جذب دوباره آن‌ها سخت می‌شود .و اگر محصولتان را خیلی دیر به بازار عرضه کنید، ممکن است که شانس حضور در بازار را از دست بدهید.

۹) ناسازگاری بین تیم یا سرمایه‌گذاران

اختلاف میان هم‌بنیانگذاران یکی از دلایل مرگبار شکست استارتاپ است. اما این مشکل تنها میان هم‌بنیانگذاران نیست و زمانی مشکل با سرمایه‌گذاران پیدا می‌شود، به سرعت رو به مسیر بدی می‌گذارند.

 

۱۰) کمبود اشتیاق

ایده‌های بسیار خوبی در سراسر دنیا وجود دارد. اما صرف نظر از خوبی‌های یک ایده، ۹٪ از استارتاپ ها، کمبود اشتیاق در یک حوزه کاری و کمبود دانش در آن حوزه را از  دلایل اصلی شکست، برشمردند.

شکست استارتاپ